עיצוב

מרכז העיצוב של לקסוס: המקום שבו טכנולוגיה פוגשת עב

במרכז העיצוב של לקסוס, הנמצא בטויוטה סיטי שבמחוז אאיצ'י שביפן, מתבצע כל תהליך הקריאייטיב, משרטוטים ראשוניים ועד להדמיה בתלת ממד, רעיונות קונספט ואבות טיפוס.

באאיצ'י עובד צוות מעצבים מסור ונלהב, האחראי, בין היתר, למכונית הדגל לקסוס LS בעיצובה הנוכחי, רכב ה- SUV המדהים RX וכנ"ל מכונית הספורט קופה LC עטורת הפרסים.

הקומה העליונה כוללת גג נשלף במשקל 200 טון כדי שניתן יהיה לבחון את הדגמים החדשים בתאורה טבעית, בחשאיות מוחלטת. בקומה אחרת ניתן למצוא אולם קולנוע בגודל מלא וציוד מציאות מדומה המאפשרים לבצע הערכה של עיצובים המופקים על ידי מחשב.

זהו המקום שבו חזון של יצירתיות הופך למציאות, תוך שימוש בטכנולוגיה המתקדמת ביותר יחד עם המיומנות והדייקנות של אומני הטאקומי.

רעיונות קונספט ושרטוטים ראשונים הופכים למציאות באמצעות הטכנולוגיה המתקדמת ביותר של מציאות מדומה (VR). נפלה בחלקנו הזדמנות נדירה לראות ארבעה מחקרי עיצוב שנוצרו על ידי סטודנטים לעיצוב של לקסוס העוסקים בנושא כיצד ייראה הרכב החשמלי של לקסוס.

מציאות מדומה אפשרה לנו לבחון תרגילי עיצוב אלו בפרוטרוט. כאשר הרכבנו את קסדות ה-VR, יכולנו להתבונן בעיצובים החיצוניים בסביבה של חניון מכוניות, ובקרי היד אפשרו לבחון בקלות את עיצוב הפנים העתידני.

הדמיה דיגיטלית מאפשרת אמנם למעצבים לנסות צורות, קווים ומשטחים מלהיבים, אולם כאשר מדובר בהערכה ובשכלול עיצוב בגודל מלא, לקסוס עדיין לא מצאה טכנולוגיה שהצליחה להחליף את דגם החמר המסורתי.

טדאו מורי, המעצב הראשי של מכונית הספורט קופה לקסוס LC ו-LC עם גג נפתח, מסביר מדוע: "במכוניות של לקסוס חשובה מאוד תחושה של עבודת יד ומלאכת מחשבת. ניסינו ובדקנו טכנולוגיות דיגיטליות רבות, אבל בסוף תמיד חזרנו לדגם החמר. לתכנון בעזרת מחשב (תב"ם) יש יתרונות, אולם הוא עשוי להיות משעמם ולעיתים מעט קר. דגם חמר המעוצב ביד מאפשר לנו להפוך את העיצובים ליותר אנושיים מבחינת המראה והתחושה".

ליושיטאקה יאמאמוטו יש 10 שנות ניסיון והוא חלק מצוות טאקומי מיומן לעיצוב דגם החמר, המבטיח כי כל קימור וקו מתאר במכוניות לקסוס יעורר תגובה רגשית אצל הלקוחות.

יאמאמוטו, המשתמש בכלים מיוחדים, מעצב צד אחד של דגם החמר לפי שרטוט בתלת ממד, במקרה הזה מכונית קונספט של LC עם גג נפתח. לאחר מכן צד זה מועבר לתוכנת תב"ם ומשתקף כתמונת ראי כדי ליצור את הצד השני. תהליך עיצוב דגם החמר יכול להימשך שלושה עד ארבעה חודשים, ובמסגרתו מחלקות העיצוב וההנדסה משתפות פעולה כדי לגבש מה נדרש כדי להביא את המכונית לבנייה ראשונית ולאחר מכן לייצור.

זכוכית קיריקו: כאשר אומנות בעבודת יד מנצחת תוכנת מחשב

למומחי הטאקומי תפקיד חיוני המבטיח שכל מכונית לקסוס תהיה יפיפייה, אבל הם גם יוצרים גימורים וקישוטי פנים מורכבים מדהימים בהשראת התרבות היפנית.

נפגשנו עם מספר מומחי טאקומי במרכז העיצוב של לקסוס, ביניהם טושייאסו נקמורה, האחראי על יצירת עיטורי זכוכית קיריקו בתוך ספינת הדגל לקסוס LS.

נקמורה למד במקור עיבוד עץ, אבל לאחר שקיבל השראה מיצירות אומנות בתערוכת זכוכית, הוא עבר לעסוק בזכוכית ולא התחרט על כך.

למרות מספר נסיונות ליצור זכוכית קיריקו באמצעים דיגיטליים, התברר עד מהרה כי רק מישהו מומחה כמו נקורה, אומן עם 12 שנות ניסיון, יכול להגיע לדוגמה עדינה והחזרי האור הנדרשים.

נדרשו 20 נסיונות ו-18 חודשים עד אשר נקמורה הצליח ליצור את האפקט הרצוי, תערובת מגולפת ביד בקפידה המורכבת מזווית חדות וכהות על זכוכית קמורה עדינה כדי ליצור משטח רב פנים שילכוד את האור. לאחר שהמקור הושלם, השתמשו בו כדי ליצור תבנית מאסטר לתוצר המוגמר. קישוט זה אמנם נראה שברירי, אולם למעשה הוא חזק מאוד הודות לשיטות חיזוק מודרניות.

למידע נוסף: סרט תעודה חדש על מיומנויותם של אומני הטאקומי

קיפולי בד: בעבודת יד בלבד

זכוכית קיריקו מעטרת את פאנל הדלת של לקסוס LS יחד עם קפלי בד מורכבים. קיפולי בד אלו נוצרו בהשראת הגריל הקדמי המוכר של לקסוס. שני אומני טאקומי לקחו פיסת בד בגודל 1.5 מ"ר וקיפלו אותה במומחיות בו זמנית תוך שימוש בשיטות יפניות מסורתיות של קיפול נייר אורגימי.

יוקו שימיזו - העובדת בדרך כלל עם אריגים עדינים הרבה יותר לייצור וילונות ובגדים - הקדישה ארבע שנים לפיתוח תהליך זה שרק ידיים אנושיות יכולות לבצעו. הבד שבו השתמשו היה עבה הרבה יותר מהבדים ששימיזו מקפלת בדרך כלל, והיה צריך להפוך אותו לקשה יותר כדי שיעמוד בבלאי של פנים מכונית נוסעים.

הפאנל בצורתו המוגמרת, עם גודל קיפולים מדורג, משנה את מראהו בהתאם לשעה ביום ולתאורה בתא הנוסעים, וכל קפל מבטא את מוטיב ה-L של לקסוס.

שימיזו וצוות הטאקומי שלה מייצרים 12 פריטים ביום, המספיקים לשלוש מכוניות, עדות נוספת לתשומת הלב המדהימה לפרטים ועבודת יד האומן המושקעת בכל מכונית יוקרה של לקסוס.