1. Discover Lexus
  2. Lollipops meet Shinri Tezuka the sugar craftsman

סוכריות על מקל: הכירו את שינרי טזוקה, אומן הסוכר

אומן הסוכר

כשמתבוננים בפיד האינסטגרם של שינרי טזוקה שבו נראים פסלים מדהימים של צפרדעים, דגי זהב, צבים ועוד, ניתן לחשוב שיצורים אלו הם פרי עבודתו של אומן זכוכית מוכשר. אין ספק שטזוקה הוא אומן מוכשר, אבל הפסלים הקטנים והחמודים אינם מיוצרים מזכוכית אלא מסוכר, במסורת יפנית של פיסול בסוכר המכונה "אמזאיקו". בתקופת אדו (1603-1867) פיסול בסוכר היה אומנות רחוב פופולרית, וכיום עוסקים בה רק קומץ אומנים ברחבי יפן. טזוקה שכלל אומנות זו לדרגת שלמות, והפסלים שהוא מוציא תחת ידיו הם יצירות אומנות יותר מאשר סוכריות על מקל חמודות לילדים.

במבט מקרוב מתגלה צבי מנתר באוויר, דג זהב מתנועע בעליזות וראשנים שוחים מלאי חיים. כל הסוכריות על מקל נוצרות בתוך דקות בעזרת ידיים וזוג מספריים קטנים.

טזוקה ניחן באותה הקפדה ותשומת לב לפרטים כמו אומני הטאקומי שבונים את מכוניות לקסוס ובודקים בזהירות כל פרט ופרט. מורכבות עבודתו מזכירה את גימור זכוכית הקיריקו המרהיב בחריטה ידנית בדלתות לקסוס LS, שרק אומנים מנוסים מסוגלים לייצרו. "החלק הקשה ביותר בעבודה הוא התזמון. הסוכר מתקשה לחלוטין בתוך חמש דקות בלבד, ולכן עלי לסיים את כל הצורה די מהר", מסביר טזוקה.

ההבדל בין אמזאיקו לבין פיסול אירופי בסוכר הוא שבאומנות היפנית לא חותכים או מוסיפים דבר. בעלי החיים "נולדים" מתוך טיפות (טזוקה מכנה אותן ביצים) של סוכר חם בטמפרטורה של 90°C שנלקח מסיר גדול של סוכר מותך. הוא מעלה כל טיפה על צינור זכוכית ומיד מתחיל להפיח חיים בצורה כמו דג קוי.

בדייקנות של מנתח מוח, הוא עושה שני חתכים קטנים בכדור הסוכר ויוצר שני סנפירים. הוא משתמש באות זוג מספריים כדי לגלף קווים עדינים בסנפירים. בתוך שניות צורת הדג מוכנה.

"השלב המהנה ביותר לצפייה הוא שלוש עד ארבע הדקות הראשונות", הוא מסביר. לאחר יצירת הצורה הכללית וקווי הסנפירים והזימים, טזוקה מניח את המספריים ולוקח מבער קטן. הוא מתיך בעדינות את פני הדג והופך את מראה המט העכור למבריק ושקוף כמו זכוכית. לאחר מכן הוא מוסיף עיניים ופה ומתחיל בסיתות הקשקשים הרבים הנמשך זמן רב.

באמצעות החלק האחורי המחודד של המספריים, טזוקה מתחיל במלאכה בשקט ובנחישות. העבודה על כל צד אורכת יותר מחצי שעה, כיוון שהוא מפסל ומעצב בקפידה לא רק את הצורה אלא גם כל גודל של קשקש כדי להגיע לתוצאה מדויקת.

לפני שהחל בקריירה שלו בפיסול סוכר, טזוקה עסק בייצור זיקוקי דינור לפסטיבלי הקיץ הרבים הנערכים ביפן. "רוב הזיקוקים שבהם משתמשים ביפן מיובאים. רציתי לעבוד יותר עם הידיים, וכך הגעתי לאמזאיקי", הוא אומר. מגיל צעיר הוא אהב ליצור דברים, לכן אומנות זו באה לו בטבעיות. הוא לא מצא אומנים שמייצרים פסלים צלולים כבדולח, לכן פיתח שיטות בעצמו. הוא מתפרנס מאומנות זו מאז 2010, ובשנת 2013 הוא פתח את החנות והסטודיו הראשון שלו באזור אסקוסה שבטוקיו. הסטודיו השוכן במרכז העיר העתיקה משמש כיום לייצור ואחסון, חנות חדשה נפתחה בקרבת מקום, וחנות מפעל נוספת נמצאת ליד מגדל טוקיו סקיי טרי.

לאחר שסיים לעצב ולסתת את דג הקוי היפיפה, טזוקה לוקח כמה צבעי מאכל ומתחיל לצבוע את הסוכריה. לאחר הצביעה בגוונים השונים ושימוש בכסף וזהב להדגשה, הוא הופך את הפסל דמוי הזכוכית ליצירה מרשימה הדומה מאוד לדג חי אמיתי. הסוכריות כל כך יפות, עד שחבל לאכול אותן.